Monday, April 18, 2016

Kualiti Dari Perspektif Islam

Kualiti adalah perkara yang amat penting yang ditekankan dalam Islam seperti yang terkandung dalam al-Quran dan Hadith Rasulullah S.A.W. yang menegaskan bahawa manusia patuh terhadap penerapan kualiti sebagai salah satu langkah untuk berhubung bukan sahaja untuk diri sendiri malah untuk berhubungan dengan orang lain dalam usaha untuk menimbulkan persekitaran yang selesa dan adil.

Kualiti dalam Islam mempunyai maksud yang pelbagai. Jika dilihat dari versi al-Quran dan Hadith, kualiti mempunyai banyak kelebihan antaranya adalah kualiti yang mempunyai keindahan tersendiri yang membawa maksud membuat tugasan secara betul, lengkap dan sempurna tanpa sebarang kecacatan. Seterusnya, kualiti dalam perspektif Islam sentiasa menunjukkan peningkatan. Terdapat pelbagai ayat dalam al-Quran yang menunjukkan bahawa kualiti dalam Islam sentiasa menunjukkan peningkatan. Sebagai contoh, firman Allah dalam al-Quran yang bermaksud, “buatlah kebaikan, maka Allah akan sayang kepada mereka yang membuat kebaikan”, (2:195). Ayat ini jelas menunjukkan bahawa memberi tumpuan terhadap peningkatan kualiti maka ianya sesuatu perkara yang baik. Sesuatu perkara yang baik itu disayangi oleh Allah. Kualiti juga dilihat sebagai sesuatu yang memberi kebaikan sebagai contoh dengan meningkatkan kualiti produk maka ianya mempunyai kesan positif terhadap organisasi. Sesuatu perkara jika dibuat dengan sepenuh hati akan memberi kesan yang mengagumkan. Kualiti dari perspektif Islam yang terakhir adalah buat yang terbaik. Perkara ini adalah salah satu konsep asas dalam Islam yang mana pelaksanaannya adalah lengkap dan sempurna.


Kesimpulannya, dalam Islam kualiti di pandang sesuatu yang bernilai bukan sahaja untuk diri sendiri malah untuk semua orang yang terlibat. Pengurusan kualiti yang baik akan mendatangkan hasil yang sempurna.

No comments:

Post a Comment