Saturday, April 16, 2016

Asas Kerakteristik menurut pandangan pengurusan Islam dalam sistem Pengurusan Kualiti

Dalam Islam, setiap kerakteristik yang dibangunkan adalah berdasarkan perspektif al-akhirah. Setiap kerakteristik itu perlu melihat tujuannya adakah untuk dunia sahaja atau akhirat juga. Setiap apa tindakan yang dilakukan mempunyai halal dan haram serta hukuman-hukuman yang dikenakan juga terhadap mereka yang membuat kesalahan.
Dalam pandangan pengurusan Islam juga, kerakteristik perlu melihat kepada kehidupan manusia di muka bumi ini. Setiap hubungan tersebut perlulah mempunyai kaitan dengan keagamaan dan berlaku secara berterusan.
Terakhir adalah berkenaan dengan pengurusan organisasi. Dalam kepercayaan Islam, objektif organisasi samaada ekonomi atau tidak ekonomi perlulah mempunyai kefahaman yang luas mengenai kewujudan manusia.
Dalam sistem pengurusan kualiti (MS 1900:2005), pengenalan asas dalam dokumen tersebut adalah membincangkan mengenai undang-undang Islam (syariah). Dalam dokumen tersebut menjelaskan undang-undang Islam merupakan perintah yang dikeluarkan oleh Allah S.W.T. secara menyeluruh dalam kehidupan manusia daripada pelbagai aspek. Setiap manusia pula bertanggungjawab dalam mematuhi segala perintih yang dikeluarkan oleh Allah S.W.T. Undang-undang Islam tersebut meliputi ideologi dan takdir, prinsip-prinsip sosial, undang-undang dalam menjaga hubungan sesama manusia, peraturan-peraturan berkaitan dengan undang-undang dan sebagainya.
Kesimpulannya, dalam sistem pengurusan kualiti juga membincangkan tentang aspek kerakteristik yang dititikberatkan dalam Islam. Usaha ini adalah demi memastikan bahawa sistem pengurusan kualiti mencapai tahap terbaik tanpa mengabaikan undang-undang dan hak-hak manusia. Kerakteristik yang dimaksudkan juga bukan hanya meliputi manusia semata-mata malah cara pengurusan organisasi itu sendiri dalam menguruskan dan membangunkan sistem pengurusan kualiti yang terbaik.



No comments:

Post a Comment