Saturday, April 16, 2016

Kualiti dan Pengurusan Kualiti (Sistem)

Dalam setiap institusi pembangunan, terdapat sistem pengurusan kualiti yang tersendiri. Sistem pengurusan kualiti ini amat penting dalam usaha untuk memudahkan perjalanan pengurusan sesebuah institusi. Sebelum penerangan lebih lanjut berkenaan dengan sistem pengurusan kualiti elok rasanya kita mengetahui terlebih dahulu apa yang dimaksudkan dengan kualiti itu sendiri.
Sesetengah penyelidik mendifinisikan kualiti sebagai hubungan untuk melengkapkan setiap level perkhidmatan produk yang digunakan oleh pengguna dengan memenuhi tujuan yang telah ditetapkan oleh organisasi. Maksud lain bagi kualiti juga didefinisikan sebagai tahap kemajuan yang memenuhi semua keperluan dan kerakteristik entiti yang patuh dengan keupayaan untuk memuaskan kehendak pengguna yang memerlukan perkhidmatan.
Pengurusan kualiti pula menerima sepenuhnya fungsi asas pengurusan dengan mewujudkan aktiviti yang bersesuaian dalam usaha untuk mengkoordinasi organisasi secara berterusan dan menghadkan pencapaian kualiti tersebut berdasarkan matlamat organisasi.
Sistem Pengurusan kualiti pula adalah sebahagian daripada sistem pengurusan organisasi yang berhubung dengan definisi polisi kualiti, objektif, dan pencapaian keseluruhan set pengurusan aktiviti yang dijalankan untuk mencapai kualiti objektif yang telah dibangunkan.

Secara kesimpulannya, kualiti sesebuah organisasi berhubungkait dengan sistem pengurusan kualiti yang dibangunkan oleh sesebuah organisasi itu sendiri. Jika sistem kualitinya mempunyai semua aktiviti yang boleh meransang pembangunan organisasi maka sesebuah organisasi tersebut mencapai tahap kualiti yang terbaik 

No comments:

Post a Comment