Kualiti dan Pengurusan Kualiti (Sistem)
Dalam
setiap institusi pembangunan, terdapat sistem pengurusan kualiti yang
tersendiri. Sistem pengurusan kualiti ini amat penting dalam usaha untuk
memudahkan perjalanan pengurusan sesebuah institusi. Sebelum penerangan lebih
lanjut berkenaan dengan sistem pengurusan kualiti elok rasanya kita mengetahui
terlebih dahulu apa yang dimaksudkan dengan kualiti itu sendiri.
Sesetengah
penyelidik mendifinisikan kualiti sebagai hubungan untuk melengkapkan setiap
level perkhidmatan produk yang digunakan oleh pengguna dengan memenuhi tujuan
yang telah ditetapkan oleh organisasi. Maksud lain bagi kualiti juga
didefinisikan sebagai tahap kemajuan yang memenuhi semua keperluan dan
kerakteristik entiti yang patuh dengan keupayaan untuk memuaskan kehendak
pengguna yang memerlukan perkhidmatan.
Pengurusan
kualiti pula menerima sepenuhnya fungsi asas pengurusan dengan mewujudkan
aktiviti yang bersesuaian dalam usaha untuk mengkoordinasi organisasi secara
berterusan dan menghadkan pencapaian kualiti tersebut berdasarkan matlamat
organisasi.
Sistem
Pengurusan kualiti pula adalah sebahagian daripada sistem pengurusan organisasi
yang berhubung dengan definisi polisi kualiti, objektif, dan pencapaian
keseluruhan set pengurusan aktiviti yang dijalankan untuk mencapai kualiti
objektif yang telah dibangunkan.
Secara
kesimpulannya, kualiti sesebuah organisasi berhubungkait dengan sistem
pengurusan kualiti yang dibangunkan oleh sesebuah organisasi itu sendiri. Jika sistem
kualitinya mempunyai semua aktiviti yang boleh meransang pembangunan organisasi
maka sesebuah organisasi tersebut mencapai tahap kualiti yang terbaik
No comments:
Post a Comment