Sunday, April 26, 2015

PERANAN DAN CABARAN DALAM MELAHIRKAN INDIVIDU 
YANG PROGRESIF DAN BERKUALITI


Falsafah pembangunan bangsa dan negara yang menjadi dasar kepimpinan negara seperti yang dijelaskan oleh mantan Perdana Menteri Malaysia Dato' Sri Dr. Mahathir Mohammad, menyatakan bahawa konsep negara maju yang hendak diwujudkan di Malaysia menjelang tahun 2020 adalah berteraskan aspek sahsiah diri seperti moral dan etika dalam mencapai tahap kemajuan ekonomi dan perindustriannya. Dalam melahirkan masyarakat yang bermoral dan bertamadun, pembangunan bangsa Malaysia di dalam negara maju itu perlu berasaskan pembangunan insan yang dapat melahirkan masyarakat bangsa yang bersatu, saintifik, progresif, maju, berjiwa bebas, penyayang dan bersifat dengan sifat-sifat murni yang lain. Kecemerlangan kebendaan yang dijiwai oleh kecemerlangan moral dan akhlak manusia itu sendiri menjadi aspek utama dalam usaha melahirkan membentuk negara maju pada tahun 2020.

Dalam usaha untuk melahirkan insan yang progresif dan berkualiti pelbagai pihak harus menjadikan ianya sebagai tanggungjawab  bersama dalam memastikan usaha murni ini tercapai. Institusi formal dan tidak formal, termasuklah rumah tangga, media massa dan sebagainya menjadi pemangkin kepada pembentukan individu yang progresif dan berkualiti. Sekolah merupakan sebuah institusi yang berperanan dalam melahirkan pelajar yang berkualiti, namun institusi formal ini kadang-kala tidak dapat melahirkan individi gred A ini. Pendidikan formal di Malaysia tidak akan memberi sepenuhnya perhatian terhadap anak-anak murid. Oleh itu, Institusi ini bertnggugjawab dalam menguruskan pelajar supaya menjadi insan yang lebih fokus terhadap tujuan sebenar mendidik pelajar menjadi insan yang lebih baik di masa hadapan.

Cabaran dalam melahirkan dan membentuk manusia yang mempunyai sahsiah diri yang baik tidak dapat dicapai di dalam dunia yang serba moden dan canggih ini. Hal ini kerana, sistem sosial, perundangan, perekonomian dan lain-lain lagi tidak berasaskan struktur yang kondusif untuk melahirkan manusia seperti yang dihajati. Kewujudan pusat-pusat hiburan, perkembangan program televisyen yang tidak dikawal, kelonggaran ikatan kekeluargaan, dan kepincangan sosio budaya yang lain telah membantu melahirkan generasi muda yang berfikiran pasif, tidak peka terhadap nilai-nilai budaya yang tnggi, tidak menghargai masa, dan pelbagai sikap negatif yang lain.

Dalam perkembangan dunia perniagaan dan perdagangan pula, sikap tidak bermoral seperti dengki, tamak, rasuah, penipuan dan pelbagai lagi dapat dilihat dengan jelas dan hal ini menunjukkan bahawa masalah ini tidak boleh dikawal lg. Masalah ini jelas sekali membuktikan bahawa masyarakat masih tidak menerapkan nilai-nilai murni yang baik dan tidak mempunyai sahsiah diri yang cemerlang. Konflik dan krisis nilai murni yang dihadapi oleh golongan muda kini menunjukkan bahawa kekuatan atau keinginan dalam merebut kekuasaan melebihi daripada kekuatan moral dan peradaban manusia yang tinggi.

Kesimpulannya, menyedari hakikat ini, maka pelbagai usaha perlu dilakukan bagi memudahkan penyaluran maklumat kepada individu yang kurang jelas mengenai kepentingan pembentukkan sahsiah diri yang cemerlang tersebut. Pelbagai pihak perlu tampil untuk membantu pelajar-pelajar yang tidak mengetahui akan pentingnya pembentukkan sahsiah diri dan peningkatan terhadap sikap-sikap mahmudah.


Rujukan : Nik Mustapha Haji Nik Hassan, Siti Fatimah Abdul Rahman, Alias Ibrahim (1993). Islam, Budaya Kerja dan Pembangunan Masyarakat- Satu Kefahaman. Institusi Kefahaman Islam Malaysia (IKIM).

No comments:

Post a Comment